Agnethe Gøgsig
Autoriseret psykolog i Haderslev, Sønderjylland
Medlem af Dansk Psykologforening
Jeg er født i 1983 og er oprindeligt fra Nordjylland. Jeg er uddannet fra Aarhus Universitet i 2009 og er autoriseret ved Psykolognævnet. Ved siden af mit arbejde i min psykologpraksis er jeg i gang med at uddanne mig som specialist i psykoterapi.
I mit arbejdsliv har jeg overvejende arbejdet som selvstændig psykolog, hvor jeg har haft individuelle samtaleforløb med mennesker, som har kæmpet med forskellige slags udfordringer.
Jeg skrev mit afgangsspeciale på Aarhus Universitet om mindfulness og har efterfølgende taget en instruktøruddannelse i mindfulness. I 2017-2018 tog jeg en 2 årig efteruddanelse i kognitiv adfærdsterapi. Den behandlingsform, sammen med mindfulness, dannede rammen for mit arbejde frem til 2020, hvor jeg gik på barsel med mit tredje barn.
Under barslen og den efterfølgende 2-årige periode som hjemmepasser stødte jeg på en ny psykologisk forståelse af det menneskelige sind, som slog benene væk under mig. Den ændrede min egen måde at være i verden på og min måde at arbejde som psykolog. Forståelsen kaldes De tre Principper, 3P. Du kan læse mere om forståelsen nedenfor.
De tre principper
De Tre Principper er en psykologisk forståelse, der blev introduceret af Sydney Banks. Den peger på, at vores oplevelse af livet skabes indefra af vores egne tanker. Det er altså ikke vores livsomstændigheder, som eksempelvis vores parforhold, helbred, økonomi, jobsituation og udseende, der betyder noget for vores humør og velbefindende, men derimod vores tanker om disse.
Vi oplever eksempelvis ikke konflikten med vores partner, men vores tanker om konflikten. Og da tanker skaber vores følelser, er tankerne dermed altafgørende i forhold til, om vi oplever livet som vidunderligt eller rædselsfuldt.
Ifølge denne forståelse er vores følelser og oplevelser altså ikke direkte bestemt af vores ydre omstændigheder, men af de tanker, vi har i øjeblikket. Når vi får øje på denne indre proces, bliver det lettere at finde ro, klarhed og trivsel – uanset hvad vi står i.
De Tre Principper handler ikke om teknikker eller metoder, men om en dybere indsigt i, hvordan sindet naturligt fungerer, og hvordan vi som mennesker allerede har adgang til mental balance og velvære.
